Powered By Blogger

Tuesday, October 1, 2013

Kesan Positif Dan Negatif Kenaikan Harga Minyak


Kenaikan harga minyak yang diumumkan oleh pihak kerajaan pusat beberapa hari lalu telah memberi kesan kepada masyarakat dan negara sama ada kesan positif mahupun kesan negatif.

Kesan positif kenaikan harga minyak dapat dilihat apabila ia dapat memberi manfaat kepada masyarakat dalam tempoh jangka masa panjang. Menteri kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga, Datuk Hajah Fatimah Abdullah berkata, walaupun mengakui ada kesan kenaikan harga minyak itu dalam kehidupan seharian, namun rakyat perlu melihat tindakan kerajaan itu adalah sesuatu yang dapat memberi kesan positif masa panjang. Tambahannya lagi, rakyat perlu melihat perkara ini dalam konteks yang menyeluruh memandangkan sebelum ini kerajaan telah memberi banyak subsidi termasuk subsidi minyak kepada rakyatnya dalam menjalani kehidupan harian selain memastikan ekonomi sentiasa kukuh.

Kenaikan harga minyak juga memberi kesan negatif kepada masyarakat. Hal ini kerana kenaikan harga minyak adalah berkadar terus dengan kenaikan harga barangan asas dan ia mempunyai hubungan rapat dengan populariti kerajaan. Semakin naik harga dan kos hidup, semakin tidak popular sesebuah kerajaan. Dalam banyak-banyak hal, pengguna akan lebih sensitif terhadap harga makanan dan petrol. Sebagai contoh, seperti di negara Indonesia dan Greece, kenaikan harga barangan menyebabkan rakyat yang berasa hidup mereka terhimpit memprotes dan bertindak hingga menjejaskan imej negara dan populariti kerajaan.

walaubagaimanapun kesan negatif lebih banyak berlaku daripada kesan positif. Rakyat terpaksa menanggung kos sara hidup yang semakin meningkat yang disebabkan kenaikan harga minyak. Rakyat yang berpendapatan rendah dan pertengahan akan lebih merasai kesan kenaikan harga minyak ini.

1 comment: